19 september 2006

Val & Media...

Nu har vi haft val i Sverige. Det är som om hela landet stannar upp för någon dag när det har varit. Igår var jag och en kurskamrat ute och surfade på alla möjliga webtidningar för att se hur mycket plats valet tog. Oj Oj, det var i det stort sett vad alla artiklar handlade om. Det kanske blir ännu mer när det är maktskifte? Hursomhelst kan jag tänka mig att varenda skola har berört detta på något sätt. Jag minns själv när man gick på högstadiet och gymnasiet då vi skulle ha egna val för att få prova på hur det var. Vi fick intervjua olika partier och ha egna debatter. Det är med blandade känslor jag ser tillbaks på detta. Det blev tyvärr ofta lite för mycket....eller så var det jag som inte var intresserad...?!

Förra veckan då vi hade genomgång i klassen av våra mediaintryck och valbilder från omgivningarna så insåg jag att det inte är lika mycket plakat och reklampelare som "förr". Jag hittade i den stad där jag bor övervägande reklam från Folkpartiet och Socialdemokraterna, i övrigt var det lite reklam från de andra partierna. Jag kan tänka mig att många partier satsar på att nå ut på andra sätt. T ex har Folkpartiet och Moderaterna använt sig av reklamfilm. Budskapen har också sett olika ut. Sossarna har kört sitt, tycker jag, vanliga race med att "alla" ska få vara med och har bilder på människor ur olika samhällsklasser osv. Det har varit stora bilder och ganska mycket text under bilderna. Deras texter har man inte kunna ta till sig ifall man kört förbi med bilen. Här är det bilderna som fått vara det "första" man ser. Folkpartiets reklam har varit som en tidningsframsida, "Framtida nyheter", med rubriker som t ex handlar om skolan. Här har man istället nått ut till folket med enbart text och inga bilder. Det har varit intressant att titta och tänka kring reklamen. Egentligen skulle man spara de kort man tagit på valaffischer från detta val och jämföra med valet om fyra år. Kanske vore intressant?!

Nu när jag ändå skriver om detta med reklam så måste jag skriva något om det jag såg på tv häromdagen. Det är egentligen inte något nytt men det är alltid lika aktuellt! Det var Oprah Winfrey som tog upp detta med flickors identitetsskapande och hur mycket de påverkas av reklam dagligen. Jag kommer inte ihåg siffrorna men det är ju helt klart vanligare med reklam utefter vägarna i USA. Oprah själv hade räknat alla reklampelare hon mött på väg från sig till arbetet. Det var ett stort antal och reklamen var övervägande riktad mot tjejer och det var reklambudskap som handlade och skönhet på ett eller annat sätt. Desutom är det som vanligt fotomodeller som ingen egentligen kan mäta sig med. Hur retuscherade är inte de? Detta suger tjejer i alla åldrar åt sig och idealkvinnan är skapad?! Det är inte konstigt att samhället blir ytligare och ytligare. Hujedamej - jag (är 33 år) har själv en dotter och tänker på allt som står i tidningarna idag jämfört med hur det var när jag var liten. Snacka om skillnad och tänk vad viktigt att det i skolan finns ett ämne som MEDIA där vi MEDIALÄRARE kan tala om reklamens/medias baksidor och hur allt påverkar oss och hur det framställs och levereras. Det är viktigt att vi får in ett kritiskt tänkande i alla åldrar!